Uitlaat

Moet het geluid uit je uitlaat klinken als een spinnende kat of als een brullende leeuw? Of gaat het je alleen om een sportievere uitstraling? De aanschaf van een nieuwe uitlaat is eigenlijk altijd een goede keuze. Niet alleen omdat een andere uitlaat vaak meer dan 10 pk extra vermogen kan opleveren, maar ook omdat de standaarduitlaat onder je auto vaak relatief snel roest. Sportuitlaten zijn meestal gemaakt van hoogwaardige kwaliteit roestvrij staal (rvs), mooier blijven en een stuk langer meegaan.

Sportuitlaten zijn in delen te vervangen. Afhankelijk van het doel is het soms wel of juist niet nodig om een deel te vervangen. Het is dan ook altijd belangrijk om u goed te laten. Enkele van deze delen zijn:

Downpipe
En sportdownpipe is vaak een stuk groter dan de standaard variant. Daarnaast zitten er vaak letterlijk minder kronkels in de pijp. En dat betekent minder weerstand in de downpipebochten. Als je chiptuning laat uitvoeren is het ideaal om ook je uitlaatlijn aan te passen. Je wilt immers het meeste uit je chip halen. Het meeste koppel en vermogen krijg je door de downpipe te vervangen. Met name de koppeltoename is zeer aangenaam. Als je auto ook een turbo heeft zal het turbogat kleiner worden. Als de turbo eenmaal begint te draaien zul je merken dat je echt in je stoel gedrukt wordt! De grotere downpipe minimaliseert tegendruk uit het uitlaatsysteem, daardoor spoelt de turbo sneller op.

Sport katalysator
De katalysator heeft als taak het verminderen van vervuilde uitlaatgassen, tevens dempt het het motorgeluid. Met het eerste zijn alle tuningfans het wel eens, maar met die mindere brom uit de uitlaat? Er zijn ook sportkatalysatoren (sport cat), deze beschermen het milieu, maar bieden veel betere prestaties dan de standaard ‘cat’. Deze sport cat heeft aanzienlijke betere prestaties, maar de emissienormen blijven behouden. Nauwelijks weerstand in de katalysator betekent betere/snellere luchtstroom zal je vermogen- en koppelwinst opleveren! Als de auto een chiptuning heeft gehad zal deze met een normale katalysator het extra vermogen nooit volledig bereiken. Het vergelijkbaar met een persoon die wil rennen terwijl deze ademt door een rietje…. Ook is er vaak nog een gewichtsvoordeel. Standaard katalysatoren wegen nogal wat t.o.v. hun sportievere broertjes. Als je alle ‘cats’ vervangt scheelt dat zo maar 15 kg.

Cat back
Dit is het gedeelte na de katalysator. Dit bestaat in de meeste gevallen uit een midden demper en 1 of 2 einddempers. Deze cat back systemen zijn erg populair bij mensen die enkel meer geluid willen of een sportievere look. Ze zijn er dan ook in veel verschillende samenstellingen van redelijk stil tot erg luid. Er is een systeem samen te stellen naar ieders wens. Daarnaast zorgen deze systemen ook voor een beter doorstroming van de uitlaatgassen omdat ze groter van diameter zijn en betere “free flow” bochten hebben. Een cat-back is dan ook een must als je bent gegaan voor een grotere downpipe en sport cat.

Voordelen

  • meer vermogen en een brede verspreiding van het koppel
  • goede afvoer van gassen achter de turbo
  • kleiner turbogat
  • goed trekkende motor, door het hele toerengebied
  • sportiever geluid indien gewenst

Na de uitlaatlijn te hebben aangepast dient (als je ook een turbo hebt) de ECU opnieuw gemapt te worden in sommige gevallen! Laat u daarom goed adviseren bij FRST Store.

logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
logo
© FRST Store B.V. 2017
FRST Store is een merk van MIXED Industries.